Motto: „Dobrovolníci pracují zadarmo proto, protože jsou k nezaplacení“.
Dobrovolnictví je svobodně zvolená činnost, kterou vykonává občan – dobrovolník vědomě, bez jakéhokoliv nároku na peněžitou odměnu. Dobrovolnictví je velkou pomocí pro osoby i organizace, které využívají služeb dobrovolníků.
Smyslem činnosti dobrovolníků ve společnosti Háta, o.p.s. není nahradit personál zařízení, ale přinést klientům něco navíc, pomoci jim radovat se ze života, vyplnit jejich volný čas.
Osoba dobrovolníka
„Dobrovolníkem je každý, kdo ze své dobré vůle, ve svém volném čase a bez nároku na finanční odměnu vykonává činnost ve prospěch jiných lidí. Může jít o pomoc konkrétnímu člověku či organizaci, která pomoc potřebným poskytuje – např. organizaci zaměřené sociálně, zdravotně, ekologicky či kulturně. Dobrovolníkem se může stát v podstatě kdokoliv, protože takřka každý umí něco, co může poskytnout ostatním.“ (Novotný, Stará a kol., 2002)
Dobrovolníkem z legislativního pohledu je fyzická osoba starší 15 let.
Předpoklady a role dobrovolníka:
Dobrovolník je člověk, který je spolehlivý, komunikativní, vstřícný, empatický, kreativní, citlivý, který vykonává tuto činnost i za účelem osobního rozvoje a růstu. Dobrovolnictví mu přináší nové zážitky, zkušenosti, poznatky, dovednosti i přátele.
Předpokladem pro přijetí není odborná zdatnost dobrovolníka v oboru sociální práce, ale zájem pomáhat druhým, empatie, ochota věnovat část volného času tomu, aby byl užitečný lidem, kteří to potřebují. Pomoc dobrovolníků lze využít prakticky ve všech oblastech každodenního života klientů
- slušné chování a jednání
- vztah a postoj ke klientovi – ohleduplnost, takt, empatie, lidskost s dodržováním hranic, poctivost, spolehlivost, otevřenost, ochota, tolerance
- schopnost respektovat klienta
- komunikační dovednosti
- schopnost naslouchat, vytvářet prostředí důvěry
- spolupracovat
- jednat s klienty
- pomáhá zkvalitňovat poskytované služby, zejména při volnočasových a zájmových aktivitách, v oblasti uspokojování duševních a duchovních potřeb klientů
- pomáhá naplňovat osobních cílů a přání klienta
- pomáhá při zprostředkování kontaktů se společenským prostředím, s vrstevníky, při
- využívání běžně dostupných služeb a zdrojů
- podporuje aktivizaci klienta, jeho osobní a sociální schopnosti a dovednosti
- je prevencí osamělosti klientů